UM MODELO INOVADOR DE FORMAÇÃO ÉTICA PARA JOVENS ADULTOS ESCOTEIRO
Keywords:
Educação, Educação não formal, Educação popular, Inovação, Escotismo, Pedagogia ativaAbstract
Scouting is a century-old educational youth movement that currently brings together over 40 million followers in more than 200 countries. Its main objective is to offer ethical and participative citizens in their communities. A branch of Brazilian Scouting is aimed at integrating young people aged 18 to 21 into the adult world: the Pioneers. The present work aims to describe the educational program of the Pioneers and discuss its contribution to the ethical formation of young adults which, despite being a century-old movement, presents very contemporary and innovative elements when compared to traditional formal education. The result found is that the Pioneer model constitutes an interesting and innovative approach to active pedagogy for the non-formal education of young adults and their ethical formation.
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 2 reimp ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Decreto-Lei nº 869, de 12 de Setembro de 1969.
CHARMAZ, K. Shifting the grounds: constructivist grounded theory methods. In: MORSE, J. M. et al. (Eds.). Developing Grounded Theory The Second Generation. Developing Qualitative Inquiry. Walnut Creek: Left Coast Press, 2009. p. 127–193.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FLICK, U. Designing Qualitative Research. London: Sage Publications, 2007.
GONÇALVEZ, V.; CAMPOS, C. HCMBOK: o fator humano na liderança de projetos. São Paulo: Campus, 2013.
GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. Porto Alegre: Penso, 2012.
JEAL, T. Baden-Powell: Founder of the Boy Scouts. Yale: Yale University Press, 2001.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ética e cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Brasilia: Ministério da Educação, 2007.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. New York: UNESCO, 1948.
RADZIK, M. .; SHERER, S.; NEINSTEIN, L. S. . Psychosocial development in normal adolescents. In: Adolescent health care: a practical guide. 5. ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2008. p. 27–31.
SÁ, A. L. DE. Ética Profissional. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
TRINDADE, L. H. Os sentidos do trabalho para o jovem da nova classe média (dissertação de mestrado). São Paulo: Escola de Administração de Empresas de São Paulo, 2013.
UNIÃO DOS ESCOTEIROS DO BRASIL. Programa de Jovens: Objetivos finais e intermediários. Brasilia: União dos Escoteiros do Brasil, 1994.
__________________________________. Manual do Escotista do Ramo Pioneiro. Curitiba: União dos Escoteiros do Brasil, 2012.
VALLS, Á. L. M. O que é ética? São Paulo: Brasiliense, 2002.
WORLD SCOUT BUREAU. Secretary General’s World Scout Bureau Biannual Report. Kuala Lumpur: World Scout Bureau, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciano Henrique Trindade, Moisés Figueiredo da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A responsabilidade do conteúdo publicado são dos autores do artigo submetido.