TEACHER LEARNING AND THE TEACHING OF MATHEMATICS

an experience with future teachers

Authors

Keywords:

Teacher training, Mathematics teaching, Teacher learning

Abstract

In this article, I present a section of the training experience conducted over a semester with undergraduates from the 3rd period of the Integrated Degree in Education in Science, Mathematics and Languages - LIECM from the Federal University of Pará, offered through the Institute of Mathematics and Science Education - IEMCI. The discussion herein intends to shed light on the importance of promoting the learning of teaching since the first semesters of the undergraduate course. The theoretical basis that supported this research is directly related to studies on teacher education and, also, on the mathematics education of the future teacher who will work in the early years of elementary school. In this article, it will be possible to understand the profile of the undergraduate students involved in the study, their perspectives when entering the undergraduate course, and the significant changes that occurred during the investigation. This article will describe and analyze one of the episodes that, according to the results obtained with the research, allowed the undergraduates to understand the importance of the approximation between theory and practice during their initial training process.

Author Biographies

JECY JANE DOS SANTOS JARDIM, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/CEPAE

Possui o curso de Licenciatura Plena em Matemática pela Fundação Educacional do Estado do Pará, Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo - UNIAN-SP. Atualmente é professora efetiva da Universidade Federal de Goiás  e atua no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação - CEPAE/UFG. 

MARIA ELISABETTE BRISOLA BRITO PRADO, UNIVERSIDADE ANHANGUERA DE SÃO PAULO - UNIAN

Formada em Licenciatura em Ciências e Matemática, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas, Mestrado em Educação na área de Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora doutora dos Programas de Pós Graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN) e em Metodologia de Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Norte do Praraná (UNOPAR). Pesquisadora colaboradora do Núcleo de Informática Aplicada à Educação (NIED) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e membro do Comitê Científico Pedagógico do Projeto Educação na Cultura Digital do Programa Proinfo/MEC. Desenvolve trabalhos de consultoria e de pesquisas com publicações nas áreas de Formação de Professores, Educação Matemática, Tecnologia e Mídias na Educação e Educação a Distância.

Published

2021-07-27

How to Cite

DOS SANTOS JARDIM, J. J., & BRISOLA BRITO PRADO, M. E. (2021). TEACHER LEARNING AND THE TEACHING OF MATHEMATICS: an experience with future teachers. Revista De Inovação E Tecnologia - RIT, 11(1), 43–64. Retrieved from https://rit.openjournalsolutions.com.br/index.php/rit/article/view/39