CONTINUOUS PREPARATION FOR ENADE: ANALYSIS OF QUESTIONS AND IMPROVEMENT OF TEACHING STRATEGIES

Authors

  • Gina Magali Horvath Miranda Faculdade Flamingo
  • Elida Pereira Macedo Faculdade Flamingo
  • Alessandro Marco Rosini Faculdade Flamingo

Keywords:

Enade, Bloom's Taxonomy, academic performance, educational assessment

Abstract

The ENADE study project aims to improve student performance through structured preparation focused on analyzing questions from previous editions of the exam. The proposal is based on the premise that a continuous and planned approach, aligned with understanding the structure of the exams and resolution strategies, can significantly increase students' chances of success. The project involves both reviewing essential content for professional training and employing resolution techniques, such as carefully reading the alternatives and eliminating incorrect options. Launched in 2020, the project began with the analysis of the last three ENADE exams and the adaptation of questions to the content of each course, with weekly classes focused on graduating students. However, due to the pandemic, the exam was postponed, and student participation was low, leading to underwhelming results. In the following years, despite the continuation of the project, challenges such as low student participation and the adaptation to the question format impacted the outcomes. In 2024, the project expanded to involve all students and faculty at the institution, including weekly interventions in classes, online mock exams, and the use of WhatsApp groups to reinforce study efforts. Despite the challenges, progress was evident, and the growing student participation indicated that the project has the potential to enhance student preparation for ENADE.

Author Biographies

Gina Magali Horvath Miranda, Faculdade Flamingo

Gina Magali Horvath Miranda; Faculdade Flamingo SP; gina.miranda@grupoflamingo.com

Possui graduação em Bracharel Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985), graduação em Licenciatura Plena Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (2018). Foi Professora titular - E E Prof Antonio Francisco Redondo por 27 anos, professor titular do Grupo Educacional Flamingo. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Processamento de Línguas Naturais, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria das transformações, processamento de lingua natural, integral dupla, geometria hiperbólica e teoria da cognição corporificada.

Elida Pereira Macedo, Faculdade Flamingo

Elida Pereira Macedo; Faculdade Flamingo SP; elida.macedo@grupoflamingo.com   

Experiência em mais de 36 anos nas áreas Administrativa, Comercial e Financeira em empresas e instituições financeiras (nacionais e multinacionais), nos segmentos gerenciais e de relacionamento personal. Vivência em definição de estratégias, em momento de crise econômica, dos investimentos, diminuindo os riscos dos fundos disponíveis e garantindo o lucro da empresa. Mestra em Psicologia Educacional pelo Centro Universitário Fieo, especialista em Gestão Educacional pela Faculdade Flamingo, Graduada em Administração pela Faculdade Flamingo e em Pedagogia pela Faculdade Paulista, possui formação Profissional Mentoring Coaching Holo-Sistêmico ISOR, pelo Instituto Holos. Professora Universitária (Pós-Graduação e Graduação) nas áreas de administração, gestão de pessoas e educação apresentando visão sistêmica e multidisciplinar. Atua como Coordenadora dos Cursos de Administração, Gestão Comercial e Processo Gerenciais e de Pós-graduação da Faculdade Flamingo. Engajada em atividades com Metodologias Ativas de Aprendizagem. Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) da Faculdade Flamingo. Avaliadora de artigos e trabalhos para Revista Científica.

Alessandro Marco Rosini, Faculdade Flamingo

Experiência em mais de 25 anos de atuação na área de Tecnologia da Informação, Governança Corporativa e Gestão Educacional nos segmentos empresarial e educacional, apresentando visão sistêmica e multidisciplinar. Pós-Doutorado em Administração de Empresas pela FEA USP, Doutorado em Comunicação e Semiótica - Tecnologia da Informação e Mestrado em Administração de Empresas - Planejamento Estratégico pela PUC-SP, Pós-graduação em Administração de Empresas, Graduado em Física, em Processos Gerenciais e em Administração de Empresas. Fluência no idioma inglês. Professor Universitário (Mestrado, Pós-Graduação e Graduação) nas áreas de administração, tecnologia, educação e comunicação envolvendo as subáreas de tecnologias da informação e comunicação, organização e estratégia. Experiência em Gestão Acadêmica em Graduação e Pós-Graduação e Pesquisa. (CAPES e INEP).

Cv lattes: http://lattes.cnpq.br/5109240355917713.

https://scholar.google.com/citations?hl=pt-BR&user=0FHUD20AAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate 

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Published

2025-01-09

How to Cite

Miranda, G. M. H., Macedo, E. P., & Marco Rosini, A. . (2025). CONTINUOUS PREPARATION FOR ENADE: ANALYSIS OF QUESTIONS AND IMPROVEMENT OF TEACHING STRATEGIES . Revista De Inovação E Tecnologia - RIT, 14(2), 123–137. Retrieved from https://rit.openjournalsolutions.com.br/index.php/rit/article/view/165

Issue

Section

Relato Tecnológico

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