Transtorno do Espectro Autista

o desenvolvimento do ser integrado

Authors

  • Henrique Cota da Silva
  • Jane Nogueira Lima Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Fernando José Lopes
  • Daiane Marques Schincaglia
  • Vanessa Benedeti Morales Santos
  • Tania Regina Oshiro

Keywords:

Transtorno do espectro autista, Gestalt-terapia, intervenção terapêutica. Inclusão.

Abstract

The general objective of the article is to understand the autism spectrum disorder and the intervention process from the perspective of Gestalt therapy. To achieve this objective, a bibliographic research methodology was used, which included the analysis of books and articles on academic and scientific websites selected from electronic databases such as: Scielo and PePSIC in the years 2014 to 2021. The study was based on a qualitative approach and focused on understanding the autism spectrum disorder and how Gestalt therapy can be applied in the therapeutic intervention process. The article provides a review of the literature on autism spectrum disorder, presents the fundamental principles of Gestalt therapy and forms of therapeutic intervention from the perspective of Gestalt therapy.

References

AXLINE, V.M. Ludoterapia: A dinâmica interior da infância. Minas Gerais, Editora Interlivros, 1972.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 2013.

AMESCUA, G. Autismo na Teoria Gestalt: Em direção a uma Teoria Gestalt da Personalidade. Gestalt Review. Xalapa, México. 1999.

BARROS, M.N. O psicoterapeuta invisível: reflexões sobre a prática Gestáltica com ajustamentos autistas. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-25262014000100012 Acessado em 11/04/2023.

DEMETERKO, A.M.B.; SOMAVILLA, F.C. Compreensões gestálticas e gestaltpedagógicas sobre o autismo. Rev. NUFEN. Vol.13, 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912021000100002 Acessado em 15/04/2023.

FERNANDES, C.S; TOMAZELLI, J.; GIRIANELLI, V.R. Diagnóstico de autismo no século XXI: evolução dos domínios nas categorizações nosológicas. Psicol. USP 31. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/4W4CXjDCTH7G7nGXVPk7ShK/?lang=pt Acessado em 12/04/2023.

FREITAS, A. B. M. Contribuições da fenomenologia da percepção para compreender a corporeidade de pessoas com autismo. Educação e Filosofia. Vol. 65. Uberlândia, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596X2018000200463&lng=en&nrm=iso Acessado em 05/04/2023.

MARQUES, M.A.N.; CARDOSO, F.P.; GOMES, S.A.C.; MARQUES, B.B. A Criança com Transtorno do Espectro Autista na Perspectiva da Gestalt-terapia: uma revisão integrativa. Revista IGT na Rede. Vol. 16. 2019. Disponível em: https://igt.psc.br/ojs3/index.php/IGTnaRede/article/view/571/793 Acessado em 15/04/2023.

RATEY, J.J. e JOHNSON, C. Síndromes Silenciosas: Como reconhecer as disfunções psicológicas que alteram o curso de nossas vidas. Rio de Janeiro, Editora Objetiva, 1997.

RIVIERE, A. O autismo e os transtornos globais do desenvolvimento. In: COLL, C. et al. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. v. 3.

ROGERS, C.R. Tornar-se pessoa. 6.ed. São Paulo. Editora WMF Martins Fontes, 2009.

PERLS, F.S. e Org. Isto é Gestalt. Summus: São Paulo, 1977.

SOARES, M.N.S.; FERREIRA, W.N.B. O funcionamento autista sob a ótica da clínica gestáltica. Rev.Nufen: Phenom. Interd. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rnufen/v10n2/a06.pdf Acessado em 15/04/2023.

Published

2023-09-15

How to Cite

Cota da Silva, H., Nogueira Lima, J., José Lopes, F., Marques Schincaglia, D., Benedeti Morales Santos, V., & Regina Oshiro, T. (2023). Transtorno do Espectro Autista: o desenvolvimento do ser integrado. Revista De Inovação E Tecnologia - RIT, 13(1), 74–84. Retrieved from https://rit.openjournalsolutions.com.br/index.php/rit/article/view/95

Most read articles by the same author(s)